شنبه 8 اردیبهشت 1403

جرائم مالیاتی

 

ماده 190- قانون مالیات‌های مستقیم- علی الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سر رسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات ‌عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد (1%) مبلغ ‌پرداختی به ازای هر ماه تا سر رسید مقرر خواهد بود که از مالیات‌ متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد.  پرداخت مالیات پس از آن‌ موعد موجب تعلق جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد (5/2%) مالیات به ازای هر ماه ‌خواهد بود.

ماده 192- قانون مالیات‌های مستقیم- در کلیة مواردی که مؤدی یا نمایندة او که به موجب ‌مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم ‌اظهارنامه می‌باشد چنانچه از تسلیم آن در مواعد مقرر در این قانون‌ خودداری نماید مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد (10%) مالیات ‌متعلق خواهد بود.

تبصره- ماده 192- قانون مالیات‌های مستقیم- عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی و مشمولان بندهای (الف‌) و (ب‌) مادة (95) این قانون موجب تعلق‌ جریمه‌ای معادل چهل درصد (40%) مالیات متعلق می‌گردد و مشمول بخشودگی نمی‌شود.

ماده 193- قانون مالیات‌های مستقیم- نسبت به مؤدیانی که به موجب مقررات این قانون ‌مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم تسلیم ‌ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائة دفاتر مشمول جریمه‌ای ‌معادل بیست درصد (20%) مالیات برای هر یک از موارد مذکور و در مورد رد دفتر مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد (10%)  مالیات خواهند بود.

تبصره- ماده 193- قانون مالیات‌های مستقیم- عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در دورة معافیت  موجب عدم استفاده از معافیت  مقرر در سال‌ مربوط خواهد شد.

ماده 195- قانون مالیات‌های مستقیم- جریمة تخلف آخرین مدیران شخص حقوقی از لحاظ عدم تسلیم اظهارنامة موضوع ماده (114) این قانون ظرف‌ مهلت مقرر یا تسلیم اظهارنامة خلاف واقع به ترتیب عبارت است از دو درصد (2%) و یک درصد (1%) سرمایه پرداخت شدة شخص حقوقی در تاریخ  انحلال‌.

ماده 196- قانون مالیات‌های مستقیم- جریمة تخلف مدیر یا مدیران تصفیه در مورد تقسیم دارایی شخص حقوقی قبل از تصفیة امور مالیاتی شخص‌ حقوقی یا قبل از سپردن تأمین مقرر موضوع ماده (118) این قانون‌ معادل بیست درصد (20%) مالیات متعلق خواهد بود که از مدیر یا مدیران تصفیه ‌وصول می‌گردد.

ماده 197- قانون مالیات‌های مستقیم- نسبت به اشخاصی که به شرح  مقررات این قانون ‌مکلف به تسلیم  صورت یا  فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به‌ مؤدی می‌باشند، در صورتی که از تسلیم آنها در موعد مقرر خودداری و یا برخلاف واقع تسلیم نمایند، جریمة متعلق در مورد حقوق عبارت خواهد بود از دو درصد (2%) حقوق پرداختی و در خصوص‌ پیمان کاری یک درصد (1%) کل مبلغ قرارداد و در هر حال با مؤدی متضامنا ًمسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.

ماده 199- قانون مالیات‌های مستقیم- هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات ‌این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر می‌باشد در صورت تخلف از انجام  وظایف  مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی‌ که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه‌ای‌ معادل بیست درصد (20%) مالیات پرداخت نشده خواهد بود.

تبصره 6- ماده 247- قانون مالیات‌های مستقیم- در مواردی که شکایت مؤدیان مالیاتی از آراء هیأت‌های بدوی از طرف هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر رد شود و همچنین شکایت از آراء هیأت‌های تجدید نظر از طرف شعب شورای عالی مالیاتی مردود اعلام شود، برای هر مرحله معادل یک درصد (1%) تفاوت مالیات موضوع رأی مورد شکایت و مالیات ابرازی مؤدی در اظهارنامه تسلیمی، هزینه رسیدگی تعلق می‌گیرد که مؤدی مکلف به پرداخت آن خواهد بود.

تبصره 2- ماده 119- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران- تسلیم اظهارنامة مالیاتی در موعد مقرر شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی است. (بنا بمراتب شرکت‌هایی که بموجب قانون از پرداخت مالیات بردرآمد معاف می‌باشند در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی بموقع مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.)

ماده 122- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران- مدیران اشخاص حقوقی غیر دولتی به طور جمعی یا فردی نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و همچنین مالیات‌هایی که اشخاص حقوقی به موجب مقررات قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مکلف به کسر یا وصول یا ایصال آن بوده و مربوط به دوران مدیریت آنها باشد، با شخص حقوقی مسوولیت تضامنی خواهند داشت.