شنبه 8 اردیبهشت 1403
وظایف و خدمات قابل ارائه توسط اتاق تعاون

1- انجام کلیه وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بخش تعاونی سطح استان کرمان که عبارتست از:

الف) ایجاد هماهنگی و همکاری بین انواع شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در سطح استان در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی.

ب) ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی، معدنی و مانند آن به اتاق تعاون ایران جهت تقدیم به قوای سه گانه.

ج) همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های اجرائی و مراجع ذیربط، به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق.

د) ارتباط با اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و یا اتاق‌های تعاون سایر کشورها و تشکیل اتاق‌های مشترک و کمیته‌های مشترک با آنها بر اساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و تصویب اتاق تعاون ایران.

ه) تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی استانی، داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مربوط به اتاق در چارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران.

و) کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی سطح استان در خارج از کشور و تشویق و کمک به اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی مربوطه جهت شرکت در نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و خارجی.

ز) تشویق و ترغیب سرمایه گذاری در سطح استان در امور تولیدی در قالب تعاونی بالاخص تولید کالاهای صادراتی که دارای مزیت نسبی باشند.

ح) تلاش در جهت بررسی و حل و فصل مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضاء‌ از طریق تشکیل مرکز داوری اتاق با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

ط) ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی به منظور انجام وظایف و فعالیت‌های اتاق.

ی) صدور کارت عضویت طبق آیین‌نامه اتاق و صدور کارت بازرگانی جهت تعاونی‌های عضو با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه.

ک) کمک به تشکیل اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی و تشکیل سندیکاهای تولیدی، تعاونی در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی طبق مقررات مربوطه.

2- ایجاد هماهنگی و ارتباط و همکاری بین اتاق‌های تعاون شهرستان‌های استان و ایفای وظایف و اختیارات آنها در زمان عدم تشکیل و یا عدم فعالیت آنها و یا تفویض اختیارات خود در هر مورد به آنها.

3- ایجاد هماهنگی و همکاری و کمک جهت گسترش سرمایه گذاری‌های مشترک و معاملات تعاونی‌ها.

4- حل اختلاف و داوری در محدوده امور مربوط به تعاونی‌های سطح استان، به صورت کدخدامنشی و صلح ما بین اعضاء و اتحادیه و بین تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها یا بین تعاونی‌های مختلف برابر مقررات.

5- ارائه خدمات مشاوره، کارشناسی،‌ انتشارات و سایر خدمات مورد نیاز تعاونی‌های عضو.

6- برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی مورد نیاز تعاونی‌های عضو، و یا همکاری و مشارکت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های ذیربط در این جهت و ایجاد مراکز و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی لازم.

7- برقراری ارتباط و همکاری با بانک توسعه تعاون جهت هماهنگی تعاونی‌ها با بانک توسعه تعاون و دریافت و پرداخت وام و تسهیلات.

8- انجام اموری که از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، به اتاق محول می شود طبق آیین‌نامه.

9- مشارکت در برنامه ریزی برای توسعه بخش تعاونی در راستای پیشرفت اقتصادی استان.

10- ارائه خدمات فرهنگی و ترویج و آموزش تعاون جهت اعضاء و تقویت اصول و ارزش‌های تعاونی و انتشار کتب و نشریات مورد لزوم.

11- برقراری ارتباط و پیوند بین بخش تعاون استان و فعالان اقتصادی در سایر بخش‌های اقتصادی استان و تعاونی‌ها.

12- کمک به توانمند سازی تعاونی‌ها و راهنمایی آنها در امور فنی، حقوقی، مالی، اداری و بازرگانی.

13- فراهم آوردن شرایط لازم برای صدور محصولات تعاونی‌ها و تأمین نیازمندی‌های آنها.

14- نمایندگی غیر دولتی بخش تعاونی استان و مجامع، شوراها و سازمان های داخلی.

15- انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی درباره نحوه فعالیت انواع تعاونی‌های استان.

16- انجام وظایف و اختیارات مقرر در قانون سیاستهای کلی اصل 44 در سطح استان.

17- اجرای وظایف و اختیارات مقرر در قانون بهبود فضای کسب و کار در سطح استان.

18- سایر وظایف و اختیاراتی که قوانین و مقررات و تصویب نامه ها، بر عهده اتاق تعاون استان قرار می‌دهد.

19- صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی بخش تعاونی و کارت بازرگانی برای اعضای حقیقی بخش تعاونی با رعایت مقررات مربوط.