یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
شهربابک
شهربابک مرکز شهرستان شهربابک می‌باشد که در غرب استان کرمان واقع شده است. جمعیت این شهر بنا بر سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، برابر ۴۵۷۵۱ نفر است.

شهر بابک از شهرهای قدیمی ایران است و بنای آن را به بابک پدر اردشیر بابکان نسبت می‌دهند. اردشیر بابکان مؤسس سلسله سلاطین ساسانی بوده و شهر فعلی بابک در آن زمان از توابع کرمان محسوب می‌شده است. جغرافی‌دانان مانند اصطخری و مقدسی از آن نام برده ولی درباره آن توضیح نداده‌اند. پیشینه تاریخی شهر بابک با جغرافیای تاریخی کرمان درهم آمیخته است.
یکی از مراکزتاریخی شهر، میمند مرکز دهستان میمند از شهر بابک و یکی از روستاهای شگفت ایران می‌باشد. این روستا دارای ساختار ویژه‌ای در معماری و احداث سکونت گاه‌های روستایی است و یک ناحیه تاریخی استقرار انسانی در نواحی مرکزی ایران محسوب می‌شود.

در این روستا دژی مرکب از دخمه‌هایی وجود دارد که حدود چهارصدمتر مربع وسعت دارند و دارای 15 اتاق سنگی دایره‌ای شکل بدون سقف می‌باشد.

این مکان ظاهراً محل قرار دادن مردگان بوده که استخوان مردگان همراه با اشیای دیگر در آن کشف شده است. خانه‌های قدیمی این روستا مانند مناره در دل کوه کنده شده‌اند. جنس کوه از سنگ‌های رسوبی و سخت است و اتاق‌هایی که در دل آن کنده شده‌اند نیز بسیار محکم هستند.

وضعیت زیست محیطی:

پوشش گیاهی: بادام کوهی، بنه(پسته کوهی)، ارچن، درمنه ودر دشتها گز و تاغ
آب وهوا: گرم و خشک نیمه صحرایی
زیست محیط : کوهپایه‌ای

جاذبه‌های گردشگری:

غار ایوب (بزرگ‌ترین غار آذرین ایران)
عمارت موسی خانی واقع در بخش پایین شهر با معماری اصیل ایرانی
قلعه سنگی مرج واقع در نزدیک روستای مرج
مسجد شهر کهنه
قلعه مهرجرد
شکارگاه دهج با بیش از ۸۵۰ نوع جاندار نادر.
روستای تاریخی میمند
آتشکده آذربغ در آبادی «کهتو کرها» نزدیک آبادی آذربغ در ۲۵ کیلومتری مرکز شهر
عمارت والی
آتشکده فیروزی
دریاچه نمک
کوه اَوِستا
طبیعت روستای آبدر