تعاون در کنیا
چاپ
جنبش تعاون کنیا را می توان یه عنوان قویترین جنبش تعاون در قاره آفریقا در نظر گرفت.بخش تعاون این کشور حدود 45 درصد از تولید ناخالص داخلی کنیا راتشکیل میدهد.بخش تعاون حدود 65 درصد از کل صادرات این کشور را شامل می شود.جنبش تعاون کنیا 2 میلیون شغل ایجاد کرده است که تعداد بیش از 15000 تعاونی با 12 میلیون عضورا شامل می شود.قریب 70درصد از کل جمعیت کشور بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با نهضت تعاون در ارتباط می باشند،بخش تعاون کنیا در زمینه های بازاریابی محصولات و پردازش کشاورزی، سرمایه گذاری، بانکداری و بیمه، حمل و نقل، فن آوری، شیلات مشغول به کار می‌باشند.
 
زمینه فعالیت تعاونی ها
-تعاونی آموزش (ATC)
(ATC) یک شرکت توسعه ظرفیت و خدمات مشاوره ای است که به عنوان یک شرکت خصوصی متعلق به شرکت تعاونی می باشد. ATC محصولات آموزشی و مشاوره ای برای کشاورزان، تعاونی های مبتنی بر کشاورزان و سایر سهامداران ارائه می دهد. علاوه بر ارائه راهکارهای پیشنهادی و آمادگی آموزش و مشاوره، ATC همچنین می تواند ابتدا نیازهای خاص هر انجمن یا گروه را در ابتدای تکلیف مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس راه حل هایی را برای آموزش و مشاوره ارائه می دهد. ATC به طور مداوم دوره های آموزشی، کتاب های درسی و رویکردهای مناسب برای توانمند سازی ذینفعان و اعضای سازمان ها، رهبران و کارکنان آنها را برای مدیریت شرکت های سودآور کسب و کار توسعه می دهد.
 
کالج کنیا (CCK)
ATC در توسعه بخش خصوصی در زمینه کشاورزی در کنیا و منطقه که از طریق ارائه خدمات آموزشی و مشاوره کیفیتی در زمینه تجارت کشاورزی، توسعه تعاونی روستایی و بخش های مرتبط با اقتصاد به عنوان یک بازیگر فعال به رسمیت شناخته شده است. ATC در ژوئیه 2004 به عنوان مرکز آموزش تجارت کشاورزی شروع به کار کرد.
 
-تعاونی پس انداز و اعتبار Mwalimu
Mwalimu که اغلب به عنوان Mwalimu Sacco نیز شناخته می شود، یک انجمن تعاونی و اعتباری (Sacco) در کنیا می باشد که بزرگترین اقتصاد جامعه آفریقای شرقی را شامل می شود. این نهادی است که از کارکنان کمیسیون خدمات معلمان TSC ،معلمان TSC در موسسات راهنمایی، معلمان TSC در مدارس ابتدایی ، کارکنان Mwalimu و همسران اعضای فوق، زمانی که به صورت رسمی استخدام شوند را شامل می شود.
-انجمن مالی Stima Sacco
Stima Sacco انجمن سپرده گذاری مجوز دار است که در سال 1974با هدف ارتقا سطح رفاه اجتماعی اعضای خود پا به عرصه وجود گذاشت. تا به امروز، Sacco دارای شش شاخه در نایروبی، مامباسا، Kisumu، Nakuru، Olkaria و Eldoret است. Sacco قصد دارد دو شعبه اضافی در CBD نایروبی و امبو را در سال جاری باز کند.
-انجمن مالی محدود Unaitas Sacco
Unaitas Sacco یک اجتماع تعاونی و اعتباری (Sacco) در کنیا است. عضویت شامل افراد، گروه سرمایه گذار و کسب و کارهای کوچک است. Unaitas Sacco یک ارائه کننده خدمات مالی متوسط در کنیا است. در ماه دسامبر سال 2015، ارزش دارایی شرکت به 3،3 میلیارد یورو (93.2 میلیون دلار) رسید.
-انجمن Sacco سازمان ملل
UN SACCO یک اتحادیه اعتباری است که در سال 1975 تاسیس شد تا خدمات بانکداری را به کارمندان سازمان ملل در کنیا ارائه دهد.هم اکنون Sacco در نایروبی مستقر است و اعضای آن در سراسر جهان است ،عضویت به تمام کارکنان سازمان های سازمان ملل مقدورمی باشد. این سازمان با 131 نفر در سال 1975 شروع به کار کرد و تا دسامبر 2015 به 5120 نفر رسید. در همان دوره، سپرده های اعضای سازمان از 290000 تا به 7.8 میلیارد یورو رسید.
 

· اتحادیه یارانه های اعتباری کنیا (KUSCCO)
· اتحادیه ملی مسکن همکاری (NACHU)
· بانک تعاون کنیا
بانک دارای سه شرکت تابعه می باشد:
Kingdom Securities Limited: این یک شرکت سهامی است که 60٪ سهام دارد.
Co-opTrust Investment Services Limited: این یک شرکت تابعه است که متعلق به بانک است.
Co-op Consultancy & Insurance Agency Limited (CCIA): این شرکت متعلق به شرکت های مالی، مشاوره مالی و ظرفیت سازی است که متعلق به بانک است.
 
-تعاونی‌های کشاورزی
تعاونی کشاورزی با تعداد 4988 تعاونی و با بیش از 1.8 میلیون نفر عضوقریب به 26 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را  به طور مستقیم و 27 درصد آن را به طور غیر مستقیم بر عهده دارد که در بین آنها تعاونی های چای و قهوه مهمترین آنها می باشند.
تعاونی چای: که دارای 52 تعاونی با 430 هزار عضو می باشد؛ کشاورزان دارای 95 هزار هکتارزمین هستند وبا تولید سالانه بالغ بر 190.000 تن 60درصد از تولید کل کشور را شامل می شوند.
تعاونی قهوه: این تعاونی نیز سهمی 60درصدی از تولید کل قهوه کشور را بر عهده دارد.
تعاونی‌های صنعتی بیش از 16.3 درصد از تولید ناخالص وتعاونی‌های پس انداز و اعتباری30 درصد تولید ناخالص داخلی کنیا را شامل می شوند.
 
ارتباط تعاونی های کنیا با تعاونی های ایران
اوایل سال 2018 در دیداری سفیر جمهوری کنیا در ایران با حضور در اتاق تعاون ایران با رئیس اتاق تعاون ایران آقای عبداللهی دیدار و در خصوص تعاملات همکاری طرفین و گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه بخش تعاون مذاکره کردند.جزییات ...