چاپ

جنبش تعاونی در اوگاندا

تا پایان سال 2016 ، تعداد تعاونی های ثبت شده در اوگانادا 16،408 بوده است.معمولا تعاونی ها در کشور اوگاندا، با سه بخش کشاورزی ، اتحادیه های اعتباری (یا شرکت های مالی کوچک) و موسسات پس اندازی که توسط بانک های تجاری و اعتباردهندگان خصوصی شناخته می شود.


 

ساختارها و تاریخچه تعاونی در کشور اوگاندا

تعاونی ها در این کشور دارای 4 ساختار می باشند که شامل:

-تعاونی های اولیه: این تعاونی ها حداقل از 30 نفر تشکیل شده است.

-تعاونی ثانویه (اتحادیه): حداقل از دو تعاونی تشکیل شده اند.

-تعاونی ثالث: شامل اتحادیه ها و شرکت های تعاونی ملی می باشند.

-جامعه راس تعاونی(مشابه اتاق تعاون) : جامعه ای که متشکل از اتحادیه های ملی می باشد و به منظور خدمت به تعاونی ها با ارائه و یا تسهیل در دریافت امکانات بانکی، بیمه ای و عرضه کالا و خدمات تشکیل شده است.

تکامل جنبش تعاونی در اوگاندا را می توان به چهار مرحله عمده تقسیم کرد:

 

1- سال های شکل گیری در دوره استعمار

بدلیل نارضایتی های آفریقایی ها نسبت به سیاست های اقتصادی استعماری به نفع شرکت های اروپایی و آسیایی که موجب انحصاری کردن دو محصول پنبه و قهوه شده بود؛ تعاونی های رسمی توسط کشاورزان بومی آفریقایی در سال 1913 تشکیل شد، به دلیل آنکه مقامات استعماری آن زمان این تعاونی ها را تهدیدی برای خود میپنداشتند از ثبت تعاونی ها امتناع میورزیدند اما این باعث عدم تلاش این مردم نشد.

2- رونق در دوران استعمار و بلافاصله پس از استقلال این کشور

در این دوران با حمایت دولت، تعاونی های کشاورزی درزمینه تولید و برداشت قهوه و پنبه فعالیت میکردند و برای محافظت از تعاونی ها از هرگونه خطری ، دولت استعماری چارچوب قانونی حسابدهی دقیق را به عنوان یک معیار بیمه در برابر چنین نااطمینانی قرار می دهد.

پس از استقلال، دولت جدید ملی گرا، از طریق قانون انجمن های همکاری های 1963، چارچوب قانونی را تسهیل کرد. تا سال 1965، اتحادیه های تعاونی 61 درصد پنبه، 40 درصد قهوه روبوستا و 90 درصد قهوه عربیکا را در دست داشت. جنبش تعاونی تقریبا در هر بخش اقتصادی، از جمله ماهیگیری، لبنیات، بازاریابی گوشت قرمز، پوست ، حمل و نقل، ساخت و ساز و مسکن، صنایع دستی، بانکی و اعتبار توسعه یافت.در اواخر دهه 1960، تعاونی ها یک بخش حیاتی محسوب میشد که دولت به شدت به تبادلات ارز خارجی و مالیاتیش وابسته بود و تا سال 1970، جنبش تعاونی بزرگترین کارفرمای اوگاندا شد.به طوری که این بخش را به عنوان مهم ترین کمک کننده اقتصاد ملی ارزیابی میکردند.

 انواع تعاونی ها در اوگاندا

- تعاونی مصرف

- تعاونی مسکن

- تعاونی کشاورزی

- تعاونی لبنی

- تعاونی مراقبت های بهداشتی

- تعاونی دامداری

- تعاونی پرورش آبزیان

- تعاونی تولید میوه و نوشیدنی الکلی

- صنعتی

- تعاونی حمل و نقل

در بخش حمل و نقل 88 شرکت تعاونی با دارا بودن 232 راننده فعال ترین تعاونی این کشور می باشند.

- انرژی

در بخش انرژی 17 تعاونی ثبت شده است که در توزیع برق و همچنین آب فعالیت می کنند. نمونه هایی از این شرکت ها نظیر:

-تعاونی برق چند منظوره Pader-Abim در مناطق Pader،

-تعاونی انرژی Bundibugyo در منطقه Bundibugyo،

-انجمن تعاونی برق روستایی Kyamugarura در منطقهKyenjoj .

- تعاونی های اعتبار و پس انداز

بیش از 5000 تعاونی اعتباری در این کشور وجود دارد که بسیاری از آنها از سوی دولت و شرکای آنان نظیر UCA، UCSCU، UTCSCU تشکیل شده اند. در دهه گذشته، دولت تشویق به تشکیل این تعاونی ها نموده است که همین امر موجب افزایش دسترسی به خدمات مالی به خصوص در مناطق روستایی شده است.

انجمن تعاونی پس انداز و اعتبار (WAZALENDO)

(WSACCO)، همچنین Wazalendo Sacco نیز شناخته می شود که یک انجمن سرمایه گذاری و اعتباری در اوگاندا است. این سازمان از نیروهای دفاعی اوگاندا UPDF و خانواده های آنهاوهمچنین نیروهای ذخیره UPDF و کارمندان وزارت دفاع اوگاندا تشکیل شده است. WSACCO وابسته به تعاونی پس انداز و اعتبار اوگاندا،اتحادیه اعتبارات محدود و همچنین اتحادیه تعاونی اوگاندا می باشد. در ماه دسامبر 2014، عضویت WSACCO به بیش از 73000 افزایش یافت که سهم سهامداران هم 4. 4 میلیارد یورو (23.4 میلیون دلار آمریکا) بود.

تامین مالی در تعاونی های اوگاندا

دولت صندوق ویژه ای را به منظور حمایت از مؤسسات مالی قرار داده است که تعاونی ها می توانند در نرخ های مطلوب وام بگیرند. وام های تجاری و کشاورزی با نرخ بهره به ترتیب 13٪ و 9٪ می باشند.