یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
تاریخ 1391/10/10         ساعت 21:45:31     گروه خبری مرکزی

تهران- زمینه های همکاریو توسعه فعالیت های اقتصادی تعاونی ها در کشور عراق در نشست مشترک تعاونگران با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اتاق تعاون ایران، در ابتدای این نشست دبیرکل اتاق تعاون ایران با ارائه گزارشی از وضعیت موجود تعاونی ها در ایران و ظرفیت های صادراتی آنها ارائه داد.

ˈداریوش پاک بینˈ گفت: اتحادیه ها و تعاونی های کشور نقش بسزایی در توسعه صادرات غیر نفتی دارند که با شناسایی بازارهای هدف، سهم این بخش نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به حضور فعال اتاق تعاون ایران در اقلیم کردستان عراق، گفت: با تسهیل شدن شرایط عبور و مرور و نقل و انتقال کالا و مبادلات مالی امکان حضور فعالتر بخش تعاون فراهم خواهد شد.

پاک بین با اشاره به ایجاد شرکت بازرگانی اتاق تعاون مرکزی ایران افزود: این شرکت بمنظور متمرکز کردن تمام امور مربوط به صادرات تعاونی ها، شناسایی بازارهای هدف، آسیب شناسی و نیاز سنجی کالاهای مورد نیاز کشورهای مورد نظر در حال شکل گیری است.

در ادامه این نشست ˈحسن دانایی فرˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور عراق گفت: اکنون عراق کشوری غنی است که روزانه دو میلیون و 600 هزار بشکه نفت صادر می کند که متوسط درآمد هر نفر در عراق ماهانه بالغ بر 580 دلار است.

وی درمورد ویژگی های دیگر اقتصاد عراق توضیح داد: کشور عراق با مدل اقتصاد آزاد اداره می شود و از طرف دیگر عراق یک بازار به طور کامل مصرفی است و تاکنون هیچگونه ساختار زیر بنایی و تولیدی در آنجا وجود ندارد که این موضوع یک فرصت مناسب برای تولید کنندگان کشورمان در بخش تعاون است.

دانایی فر افزود: اقتصاد آزاد عراق، فضای رقابتی را برای صادرکنندگان کشورهای مختلف ایجاد کرده است و تعاونی های ما نیز باید کالاها و خدمات برخوردار از مزیت صادراتی و دارای رقابت را وارد کشور عراق کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به امنیت عراق، گفت: وضعیت عمومی امنیت عراق خوب است و گواه این امر حضور بسیاری از شرکت ها از اروپا، ترکیه، چین، کره جنوبی و سایر کشورها در این کشور است.

دانایی فر ادامه داد: حجم صادرات ایران به عراق در سال گذشته حدود 11 میلیارد بوده است که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به 12 میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به گروه های کالاهای صادراتی به کشور عراق گفت: با توجه به شرایط بازار عراق تعاونی های متوسط و کوچک نیز قادر به رقابت و صادرات کالاهای خود به این کشور هستند.

دانایی فر به وجود هشت گذرگاه مرزی و شش بازارچه مرزی مشترک با کشور عراق اشاره کرد و گفت: بیشترین مبادلات تجاری ایران با کشور عراق صورت می پذیرد. 

وی در پاسخ به پرسش های برخی فعالان بخش تعاون در خصوص حضور فعالتر بخش تعاون در بازار کشور عراق و رفع برخی موانع موجود افزود: اکنون تعاونی های ایران در کشور عراق حضور کمرنگی را دارند و جای خالی آنها در بازارهای این کشور احساس می شود که این موضوع با توجه به حجم بالای فعالیت های اقتصادی و خدمات فنی و مهندسی بخش تعاون باید بر طرف شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تصریح کرد، به منظور پیگیری و رفع موانع حضور فعال تعاونی ها در بازار کشور عراق، کارگروهی متشکل از وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون مرکزی به نمایندگی از اتحادیه ها و تعاونی های کشور، سازمان توسعه تجارت و بانک توسعه تعاون تشکیل شود.

دانایی فر افزود: در صورت تشکیل کارگروه فوق و فعال کردن آن، سفارت ایران در بغداد آمادگی دارد دفتری را به همین منظور و تعامل بیشتر در اختیار این کارگروه قرار دهد.