پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
دستورالعمل شورا

دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

تاریخ تهیه: 1390/01/24

تاریخ آخرین به روز آوری: 1390/02/26

تهیه کننده: دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

شماره مستند: 90/101/د

پیشنهاد دهنده: دبیرخانه شورا مستقر در اتاق ایران

سمت تأیید کننده: دبیر شورا

تصویب کننده: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

تاریخ تصویب: 1390/02/26

خلاصه: این دستور العمل طبق تبصره (1) ماده ( 75) قانون برنامه پنجم توسعه کشور تدوین و چگونگی تشکیل و اداره جلسات شورا و هم چنین نحوه انتخاب 8 مدیر عامل برتر بخش خصوصی را برای تصویب در شورا مشخص می نماید.

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که از این پس در این دستور العمل شورا نامیده می شود، بنا به پیشنهاد دبیرخانه در جلسه مورخ 1390/02/26، متن دستورالعمل تشکیل و اداره جلسات شورا، موضوع تبصره (1) ماده (75) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، را در(17) ماده و (6) تبصره به شرح ذیل تصویب نمود.

تشکیل جلسات

ماده1:جلسات عادی شورا هر دو هفته یک بار تشکیل می گردد.

جلسات دیگر شورا حسب درخواست سه نفر از اعضای شورا و موافقت رئیس شورا تشکیل خواهد شد، لیکن اینگونه جلسات صرفاً به منظور تسریع تصمیم گیری درباره موضوعات مندرج در دستور جلسات عادی یا بررسی و اتخاذ تصمیم درباره موضوعی است که ضرورت و اولویت آن به تأیید رئیس شورا رسیده و به صورت خارج از نوبت در دستورکارقرار گرفته باشد.

تبصره:در موارد تشکیل جلسات فوق الذکر، دبیر شورا دعوتنامه جلسه را به همراه سوابق و مستندات مربوطه حداقل چهل و هشت ساعت قبل از برگزاری، برای اعضاء ارسال می نماید.

ماده2:جلسات با حضور دو سوم اعضاء رسمیت می یابد، مشروط بر این که حداقل یک سوم اعضای هر یک از قوای سه گانه و یک سوم سایر اعضای شورا در جلسه حضور داشته باشند.

ماده3:هر یک از اعضای شورا شخصا باید در جلسه حضور یابد.

تبصره:در موارد خاص اعضای شورا می توانند- حداکثر سه جلسه در یک سال- نماینده خود را به جلسه اعزام نمایند. لیکن نمایندگان مذکور دارای حق رأی نبوده و حضورشان در نصاب های ذکر شده در ماده (2) این دستور العمل تاثیری نخواهد داشت.

اداره جلسات و فرآیند طرح و تصویب پیشنهادها

ماده4:رئیس شورا، جلسات شورا را اداره خواهد کرد. در صورت عدم حضور رئیس شورا، دبیر شورا که رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است، اداره جلسه را بر عهده دارد.

ماده5:هریک از اعضای شورا و هم چنین فعالان یا تشکل های اقتصادی می توانند موضوعاتی را برای قرار گرفتن در دستور جلسات شورا به دبیرخانه ارجاع نمایند. دبیر موظف است موضوعات پیشنهادی را با بهره گیری از توان دبیرخانه شورا بررسی نموده و فهرست اولویت موضوعات را حداکثر هر شش ماه یکبار جهت تصویب به شورا ارائه نماید.

تبصره1:معیارهای تعیین اولویت موضوعات به تصویب شورا خواهد رسید.

تبصره2:دستور جلسات توسط دبیر شورا تنظیم و حداقل یک هفته پیش از برگزاری جلسات، در اختیار اعضاء قرار خواهد گرفت.

ماده6:رئیس و اعضای شورا می توانند قبل از ورود به دستور جلسه، حداکثر جمعاً به مدت بیست دقیقه درباره مسائل مهّم روز که مرتبط با مأموریت شورا می باشد مطالبی را ایراد نمایند.

ماده7:اولویت اظهار نظر در خصوص موضوعات مندرج در دستور جلسه شورا با اعضایی است که قبلاً نظر کتبی خود را در مورد آن به دبیرخانه ارسال نموده اند، لیکن سایر اعضا نیز می توانند در چارچوب وقت پیش بینی شده اظهار نظر نمایند .

ماده8:با رعایت ماده (5) فوق، صرفاً موضوعاتی در دستور جلسات قرار می گیرند که قبلاً به دبیرخانه ارجاع شده و اقدامات کارشناسی لازم توسط دبیرخانه در مورد آنها صورت گرفته باشد . موضوعات مختلف به ترتیب مندرج در دستور جلسه، در شورا مطرح و مورد گفتگو قرار می گیرد .

ماده9:هرگاه موضوع مورد گفتگو بنا به تشخیص شورا نیازمند رسیدگی و مداقه بیشتر باشد، مراتب به کارگروه ویژه ای ارجاع می شود. چنانچه بررسی موضوع مورد رسیدگی به تفاهم منجر شود، بعنوان تصمیم شورا به مراجع ذیربط برای اجرا منعکس می شود و در صورتی که مراتب به تفاهم منجر نشود، رأی اکثریت به عنوان تصمیم شورا به مراجع مربوطه انعکاس می یابد.

تبصره1:رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یا دبیرکل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران حسب مورد و همچنین مرجع ارایه پیشنهاد ، عضو ثابت کارگروه های ویژه موضوع این ماده خواهند بود و سایر اعضای کارگروه مطابق ترتیبات این ماده توسط شورا تعیین می شوند.

تبصره2:سقف رسیدگی موضوعات در کارگروه های ویژه 14 روز تعیین می شود و حداکثر برای دو هفته دیگر قابل تمدید است .

ماده10:چنانچه موضوع مطرح در شورا به دستگاه ها یا سازمانهای غیر عضو شورا مربوط باشد، دبیرخانه آنها را به جلسات شورا دعوت می نماید.

ماده11:اتخاذ تصمیم در مورد کفایت مذاکرات پیرامون موضوعی خاص، تعلیق یا حذف موضوع و اعاده آن به دبیرخانه، مستلزم درخواست سه نفر از اعضای حاضر و موافقت اکثریت حاضران می باشد.

ماده12:در صورتی که موضوعی نیازمند اتخاذ تصمیم شورا باشد، رأی اکثریت حاضران ملاک تصمیم می باشد و درصورت مساوی بودن آرا در تصمیمات شورا، اکثریت با رأی رئیس جلسه احراز می شود.

دبیرخانه شورا

ماده13:زیر نظر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل می شود و وظایف زیر را به عهده دارد:

الف-استقرار سامانه های نظر خواهی و نظر سنجی از ذینفعان با تاکید بر تشکلهای اقتصادی کشور و انتقال درخواستها و پیشنهادها به شورا.

ب-بهر ه گیری از توان کارشناسی سازمان رسمی و مجازی برای تحلیل، تلفیق و تجمیع موضوعات.

ج-طراحی فرایند های مطالعاتی و اجرایی به منظور حصول اطمینان از اثربخشی و کارائی سامانه های مستقر در دبیرخانه.

د-استفاده از امکانات و توان کارشناسی و تخصصی موجود در سازمانهای متبوع اعضای شورا با مشارکت کارشناسان و متخصصان آن سازمانها در فرایند نهائی سازی پیشنهادات.

ه-تنظیم دستور جلسه و ارسال آن برای اعضاء ، حداقل یک هفته پیش از برگزاری جلسه.

و-تنظیم صورت مذاکرات شورا و ارسال آن برای اعضا، حداکثر تا یک هفته پس از برگزاری جلسات.

ز-تنظیم و تدوین طرح ها، پیشنهادها، راهکارها و تهیه فهرست اولویت موضوعی و زمانی آنها جهت ارائه به شورا.

ح-ارسال نتایج مذاکرات و تصمیمات شورا به مراجع ذیربط.

ط-پیگیری نتایج تصمیمات شورا.

ی-تنظیم گزارش های دوره ای وموردی ازعملکرد شورا و ارائه آنها به شورا .

ماده14:دبیر شورا سخنگوی شورا نیز هست و خلاصه مذاکرات و تصمیمات شورا را اطلاع رسانی می کند، مگر در مواردی که شورا، اطلاع رسانی و انتشار مطلبی را مناسب نداند.

نحوه انتخاب مدیران عامل شرکتها

ماده15:مدیران عامل موضوع بند (19) ماده (75) قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد مشترک رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و دبیرکل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت معیارهای ذیل، انتخاب و اسامی آنان جهت تصویب به شورا ارئه می گردد.

ماده16:معیارهای حاکم بر انتخاب مدیران عامل شرکتها به شرح زیر است :

الف-اعضای مورد بحث در ماده (15) فوق، حداکثر برای یک سال مشروط بر استمرار مسوولیت مدیرعاملی تعیین می شوند.

ب-اعضای مورد بحث- ترجیحا"- از میان اعضای تشکلهای اقتصادی در بخشهای صنعتی، معدنی ، کشاورزی، بازرگانی و خدمات برگزیده می شوند تا خواستها و نظرات تشکلها را نیز نمایندگی نمایند.

ج-" شرکت برتر" شامل شرکتهای متوسط و کوچک نیز می شود و عنوان " برتری" صرفا به اندازه کسب و کار محدود نمی گردد.

د-مدیران عامل منتخب – علاوه بر احراز شرایط مندرج در قانون- از وجهه صاحب نظری در امور اقتصادی و صلاحیت های علمی و حرفه ای نیز برخوردار باشند.

ه-اعضای منتخب بایستی دارای حسن شهرت بوده و از اعتبار اجتماعی و اخلاق حرفه ای نیز برخوردار باشند.

تبصره:عضویت هر یک از اعضای منتخب حداکثر برای یک دوره متوالی دیگر بلامانع است.

ماده17:هرگونه اصلاح و تغییر در این دستور العمل منوط به پیشنهاد هریک از اعضا و تصویب دو سوم آرای حاضران است.