دانلود مصوبات
هیات حل اختلاف بیمه تامین اجتماعی
1- جایگاه قانونی هیئتهای حل اختلاف بیمه تأمین اجتماعی
مبنای قانونی هیئتهای بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی بر اساس
مواد ۴۳، ۴۴، ۴۵ و ۴۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ تشکیل شدهاند. رسیدگی به اختلافات بین کارفرمایان (یا تعاونیها و شرکتها) و سازمان تأمین اجتماعی درباره محاسبه حق بیمه، جرائم، بدهی بیمهای، معافیتها و مسائل مرتبط با بیمهشدگان است.
2- اعضای هیئتهای حل اختلاف تأمین اجتماعی
هیئت بدوی (تشخیص مطالبات):
ترکیب اعضا طبق قانون:1- نماینده سازمان تأمین اجتماعی
(رئیس هیئت) 2- نماینده کارفرمایان (که توسط اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون ایران معرفی میشود( 3- نماینده بیمهشدگان )معمولاً از تشکلهای کارگری(
هیئت تجدیدنظر (در صورت اعتراض به رأی هیئت بدوی):
اعضا همانند هیئت بدوی هستند، اما معمولاً افراد متفاوتی از نمایندگان طرفین برای تجدیدنظر انتخاب میشوند.
3- وظایف هیئتهای حل اختلاف تأمین اجتماعی
- بررسی بدهیهای اعلام شده توسط شعب تأمین اجتماعی به کارفرمایان یا تعاونیها
- بررسی اعتراض کارفرمایان نسبت به بدهیها یا جرائم اعلامی
- صدور رأی درباره پذیرش یا رد بدهی
و جرائم
- تعیین میزان واقعی بدهی بر اساس
اسناد و مدارک ارائه شده
- بررسی درخواستهای بخشودگی جرائم بیمهای در مواردی که قانون اجازه دهد
- تجدیدنظر در آرای هیئت بدوی در
صورت اعتراض طرفین
4- نقش اتاق تعاون ایران در این هیئتها
- معرفی نماینده کارفرمایان بخش
تعاونی:
اتاق تعاون ایران یا اتاق تعاون استانی موظف است نمایندهای آشنا با قوانین کار و تأمین اجتماعی برای عضویت در هیئتهای بدوی و تجدیدنظر معرفی کند.
- دفاع از حقوق تعاونیها:
نماینده اتاق باید با استناد به قوانین، از حقوق تعاونیها دفاع کند و جلوی اعمال حق بیمه یا جریمههای غیرمستند را بگیرد.
- ارائه مستندات حقوقی:
نماینده میتواند مستندات قانونی و دفاعیات فنی لازم را برای کاهش بدهی یا حذف جرائم غیرمنصفانه مطرح کند.
حفظ
تعادل در آرای هیئت:
حضور نماینده اتاق تعاون باعث میشود آرای هیئت فقط بر مبنای نظرات سازمان تأمین اجتماعی صادر نشود و نگاه منصفانه به وضعیت کارفرمایان و تعاونیها وجود داشته باشد.