ثبت نام دوره ها آرشیو محتوا کتابخانه دیجیتال
آموزش آنلاین
 
 

یادگیری برنامه ریزی شده ای است که در آن معمولاً یادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به تکنولوژی های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه ریزی آموزش نیازمند است. یادگیری آنلاین فقط بر روی نیاز های یاد گیرنده برای رابطه با مدرس تمرکز می کند، درحالی که آموزش آنلاین باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد. امروزه مفهوم واژه eLearning ، به آموزش از طریق هر نوع دستگاه دیجیتالی اشاره می کند. تماشای یک فیلم آموزشی ، خواندن مقاله جالب ، یا مسابقه دادن و تمامی موارد مشابه آن eLearning محسوب می شود. آموزش آنلاین روشی نوین برای طراحی، تدوین، عرضه و ارزشیابی آموزش است که از توانایی ها و امکانات الکترونیکی برای یاری به یادگیری بهره می گیرد.آموزش الکترونیکی روش آموزشی است که از زمان پیدایش اینترنت و رشد این پدیده فن اوری و استفاده از توانایی های آن ایجاد گردیده است و در حقیقت تکامل یافته روش آموزش از راه دور و مجازی و برطرف کننده احتیاجات انسان‌های دانش طلب و خواهان یادگیری است به ویژه اینکه وقت و مکان در این شیوه آموزشی تماما اختیاری است. آموزش الکترونیکی امروزه توجه بسیاری از مدرسین و موسسات آموزشی را به خود جلب نموده و از مباحث و مصارف بسیار اساسی و پرطرفدار در اینترنت است.

                                                                                               

مقایسه آموزش الکترونیکی با روشهای سنتی آموزش همانند مقایسه یک کتاب الکترونیکی (e-book) با یک کتاب کاغذی است. همانطور که متون دیجیتالی نمی توانند جایگزین کاملی برای یک کتاب کاغذی باشند ، آموزش الکترونیکی نیز نمی تواند جایگزین آموزش سنتی شود. با این وجود ، مادامی که دستگاه های دیجیتال هوشمند مانند موبایل و تبلت و ... را به همراه داشته باشید ، دسترسی به انواع آموزشهای دیجیتال ، در کوتاه ترین زمان ممکن مناسب تر و راحت تر از آموزش سنتی خواهد بود. راحتی ، یکی از اصلی ترین دلایلی است که مردم eLearning را دوست دارند. دلیل دیگر تمایل مردم به آموزش الکترونیکی ، این است که می توانند یادگیری را با روشهای نوین تجربه کنند (مردم عاشق فن آوری های جدید هستند!). به عنوان مثال ، با استفاده از دوره ها VR (واقعیت مجازی)، مهندسین ساختمان آموزش ایمنی را دریافت می کنند و دانشجویان پزشکی می آموزند که چگونه استخوان ها و رگ های خونی را پیدا کنند. از دوره های آموزشی آنلاین کارمندان و خانم های خانه دار نیز می توانند در زمان مناسب استفاده کنند. ما هر روز از eLearning با خواندن مقالات ، تماشای فیلم های YouTube ، انجام بازی های الکترونیکی بر روی گوشی های هوشمندمان برای رشد و ارتقای دانش علمی خود استفاده می کنیم. مشاغل مختلف ، از کسب و کارهای های کوچک تا شرکت های بسیار بزرگ از آموزش الکترونیکی برای آموزش و ارتقای سطح علمی کارمندان خود استفاده می کنند.

eLearning شیوه انتقال یادگیری به کاربران را کاملاً دگرگون کرده است. بر خلاف روش سنتی آموزش ، گچ و تخته ، آموزش الکترونیکی یادگیری را ساده تر ، آسان تر و موثرتر می کند.
    عبارتند از :
  1. یادگیری آنلاین نیازهای تمامی اقشار جامعه را برآورده می کند : روش آنلاین یادگیری برای تمامی اقشار جامعه مناسب است. انقلاب دیجیتال منجر به ایجاد تغییرات چشمگیر در نحوه دستیابی ، مصرف ، بحث و به اشتراک گذاری مطالب شده است. با توجه به در دسترس بودن مطالب به اشتراک گذاشته شده ، بسیاری از کاربران می توانند یادگیری خود را به آخر هفته یا عصرها موکول کنند.
  2. امکان دسترسی به مطالب آموزشی به دفعات نامحدود : بر خلاف آموزش کلاس ، با یادگیری آنلاین می توانید به دفعات نامحدودی به مطالب به اشتراک گذاشته شده دسترسی داشته باشند.
  3. امکان دسترسی به محتوای به روز : مزیت اصلی یادگیری آنلاین این است که هر کاربری می تواند بدون در نظر گرفتن شهر و مکان زندگی خود ، اطمینان حاصل کند که از روشهای نوین آموزشی استفاده می کند.
  4. سرعت بالای انتقال مطالب در کوتاه ترین زمان : در مقایسه با روش تدریس کلاس درس سنتی ، eLearning سرعت نسبتاً بالایی در انتقال مطلب دارد. تحقیقات نشان داده اند که زمان مورد نیاز برای یادگیری به 25٪ -60٪ از آنچه در یادگیری سنتی مورد نیاز است کاهش می یابد.
  5. کاهش هزینه ها : آموزش الکترونیکی نسبت به اشکال سنتی یادگیری ، مقرون به صرفه است. دلیل این کاهش قیمت به این دلیل است که یادگیری از طریق این حالت به سرعت و به آسانی اتفاق می افتد. این اثربخشی هزینه همچنین به افزایش سودآوری یک سازمان کمک می کند. هنگامی که در محل زندگی خود هستید ، از پرداخت هزینه های سفر (مثلاً اسکان) خودداری می کنید.
  6. داشتن تأثیر مثبت بر روی محیط زیست : از آنجا که eLearning یک روش یادگیری بدون کاغذ است ، تا حد زیادی از محیط زیست محافظت می کند. طبق مطالعه ای که در دوره های آموزش الکترونیکی انجام شده است ، مشخص شده است که در یادگیری مبتنی بر روش الکترونیکی ، حدود 90٪ انرژی کمتری مصرف می شود و 85٪ میزان کمتری از انتشار CO2 نسبت به دوره های آموزشی سنتی تولید می شود. با استفاده از آموزش الکترونیکی ، نیازی به قطع درختان برای به دست آوردن کاغذ نیست. بنابراین ، آموزش الکترونیکی یک روش یادگیری بسیار سازگار با محیط زیست است.
    با توجه به مجموعه گسترده ای از مزایایی که به کاربران می دهد ، آموزش الکترونیکی در سراسر جهان بسیار محبوب و مورد استقبال قرار گرفته است.
  1. افزایش سرعت یادگیری و موفقیت با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی
  2. یادگیری در زمان و مکان دلخواه شما
  3. دسترسی ویدیو های ضبط شده و جزوات هر کلاس
  4. بدون اتلاف زمان و انرژی و هزینه رفت و آمد
  5. پرسش و پاسخ حین برگذاری کلاس های آنلاین
  6. دسترسی دانلود ویدیوهای کلاس ها بدون محدودیت