خبرهای خوب رئیس اتاق تعاون ایران برای فعالان حوزه مسکن در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان
رئیس اتاق تعاون ایران در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، 3خبر خوب به فعالان اقتصادی حوزه مسکن داد.
تصویر
1400/06/28

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، ضمن تبریک به برگزیدگان فستیوال معماران جوان، بیان داشت:ارزیابی من این است که نمایشگاه امسال موفق برگزار شده و بازدید‌کنندگان و شرکت کنندگان از میزان انتظار ما بیشتر بودند.

رئیس اتاق تعاون ایران اظهار داشت: پیش از این اتاق تعاون عهده دار ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نزدیک به شهرک‌های صنعتی یا محل‌های تجمع واحدهای صنعتی برای کارگران بود با توجه به وعده رئیس جمهور محترم در خصوص ساخت یک میلیون مسکن در سال، با مذاکراتی که وزیر محترم راه و شهرسازی انجام شده است، تصمیم گرفته شد اتاق تعاون ایران ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را به عهده بگیرد.

وی افزود: قطعاً مخاطب ما در ساخت این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی دوستانی هستند که در نمایشگاه حضور داشتند. قول دادیم تا این تعداد واحد مسکونی را طی دو سال آینده به مصرف کننده برسانیم.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: منابع ساخت و ساز مسکن در بانک مسکن متمرکز است و ما تصمیماتی در این حوزه در شورای پول و اعتبار گرفته‌ایم که میزان وام مسکن افزایش یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی منعقد کردیم تا با استفاده از منابع این وزارتخانه در بانک مسکن، مصالح مورد نیاز ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را پیش خرید کند و طی چهار سال آینده ساخته شود. مصالح مورد نیاز برای این گونه از ساخت و سازها و رونق صنعت ساختمان کشور خواهد داد. بسیاری معتقدند که ساخت یک میلیون مسکن در سال سخت است، من نیز معتقدم راه آسانی در پیش نداریم اما اگر اجماع و همت عملی باشد غیر ممکن نیست.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: برای تعمیق فعالیت‌های دانش بنیان مرکز نوآوری صنعت ساختمان را تاسیس کرده و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به این مرکز برای اخذ خدمات مراجعه کند خدمات این مرکز به طور رایگان خواهد بود.

صنعت ساختمان، موتور محرک اقتصاد

عضو  هیات رئیسه کمیسیون عمران و شهرسازی مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان با تاکید براینکه صنعت ساختمان، موتور محرک اقتصاد است، بیان داشت: صنعت ساختمان موتور محرک اقتصاد است همه فعالیت‌های اقتصادی دیگر نیز در این زیرساخت فعالیت می کند، اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است برای مثال تفاهم‌نامه ساخت ۲ میلیون مسکن مسکونی در وزارتخانه منعقد شده است.

اقبال شاکری عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران و شهرسازی مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۰ نیز ساخت حدود یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده است. یعنی حتی ساخت یک میلیون مسکن در سال که وعده آن از طرف دولت داده شده حدود ۲۰۰ هزار کمتر از چیزی است که در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است ساخت این تعداد مسکن مشکلاتی مثل تورم را نخواهد داشت چراکه از منابع دولت این بوده و با همکاری بانک‌ها خواهد بود. بانک‌هایی که در این راستا همکاری نکنند خود را محروم کرده‌اند.

عضو کمیسیون عمران و شهرسازی مجلس در ادامه تصریح کرد: قانون مشارکت عمومی و خصوصی اجازه می‌دهد که بخشی از منابع عظیمی که بخش خصوصی با شایسته‌سالاری میتواند تجلی کند با بودجه گره زده شود بنابراین دو برابر بودجه عمومی به ساخت و ساز کشور اضافه می‌شود. یعنی توان از بخش خصوصی خواست مسکن بسازد تا ما از آن‌ها خرید تضمینی داشته باشیم در این صورت این هزینه تبدیل به بودجه جاری می شود که تامین آن برای دولت کار سختی نیست. قانون مشارکت، قانون مفیدی است که حتی کسانی که نیاز به آب در صنعت دارند با استفاده از همین قانون به سمت خرید پساب‌های شهری رفته‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: با قانون مالیات بر خانه‌های خالی به دنبال بازگشت آنها به چرخه اقتصادی کشور بودیم که امیدواریم حدود یک میلیون واحد مسکونی از طریق قانون به چرخه اقتصادی بازگردد علاوه بر این قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز وجود دارد که انگیزه را برای سوداگری در بازار مسکن کاهش می‌دهد. می‌خواهیم که رویای ۳۰ ساله داشتن مسکن به هفت تا هشت سال کاهش پیدا کند.

نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
نظرات کاربران