به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، مدیران عامل شرکت های تعاونی مصرف با حضور در اتاق تعاون ایران با سامانه مهتا آشنا شده و پاسخ سوالات خود را از کارشناسان فنی این سامانه دریافت کردند.
در این نشست، محمد ضیغمی معاون اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران وضعیت کنونی اقتصاد را تشریح و بر اهمیت زنجیره تامین و توزیع تاکید کرد.
وی گفت: در شرایط تلاطم اقتصادی و ناآرامی های ناشی از تکانه های ارزی شدید مهمترین اصل ایجاد ثبات و آرامش روانی در جامعه جهت دادن فرصت به مدیریت کلان کشور برای مدیریت بحران است.
وی در ادامه خلق آرامش و تزریق اطمینان به آحاد جامعه را شرط اصلی ایجاد آرامش در بازار عنوان کرد.
گفتنی است، تأمین حداقل معیشت جامعه اولین گام و مهمترین آنها برای جلوگیری از ایجاد یأس مخرب و تردید در تأمین حداقل امکانات برای قشر متوسط و ضعیف (۹ دهک درآمدی جامعه) است.
استمرار آرامش و جلوگیری از ایجاد ناامنی در بازار کالاهای اساسی به عنوان ضرورتی اقتصادی، امنیتی و مدیریتی است همچنین باید توجه داشت، واردات مواد اولیه، تولید در مراحل مختلف و توزیع کالاهای اساسی با سهم کمتر از ۲۰درصد از بودجه ارزی کشور و سهم حدود ۴۸درصد در تولید ناخالص ملی ضمن جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ها در این بخش از اقتصاد ، با وزن حدود ۳۸% در شاخص تورم مهمترین ابزار کنترل تورم میتواند باشد .
در بخش دیگری از این نشست، به مسیرهایی که تلاطم بازار کالاهای اساسی را به دنبال دارد پرداخته و بیان شد: در شرایط وجود جهش وافزایش شدید در قیمت ارز، بازار کالاهای اساسی از دو مسیر دچار تلاطم میشود؛ الف : افزایش قیمت تمام شده کالا ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولید ( روانی و غیر روانی)
ب: افزایش صادرات کالا و قاچاق تجاری و غیر تجاری کالا در شهر های مرزی.
بدین لحاظ در مقطعی با پدیده افزایش قیمت روبرو خواهیم شد که توزیع کافی و سریع کالا ها جهت مدیریت افزایش منطقی قیمت و ممانعت از ایجاد کمبود و گرانی کالا را میطلبد .
ایجاد وفور کالا در بازار(سیاست غرقابی) و یا تأمین نیاز بخش اعظم مصرف کنندگان و خارج کردن انها از بازار ، دو راه منطقی کاهش التهاب و مدیریت بازار است . در شرایط تحریم اقتصادی و کمبود منابع ارزی نظام سهمیه بندی ارز وکالاهای اساسی و ضروری اجتناب ناپذیر است.
در بخش دیگری از این مراسم مزایای مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی (مهتا) تشریح شد. براساس این گزارش، سهولت دسترسی به کالاهای تعیین شده برای آحاد جامعه، امکان توزیع هوشمند کالا به جوامع هدف، امکان کنترل و نظارت بر قیمت و مقدار اقلام توزیعی، جلوگیری از بروز هرگونه کمبود در شبکه، نظارت دقیق بر نحوه توزیع کالاهای وارداتی و تولیدی توسط نهادهای نظارتی، اطلاع دقیق از میزان موجودی کالا و برنامه ریزی لازم جهت تامین بموقع کالاهای اساسی و امکان گزارشگیری از موجودی کالا در سطوح شهرستانی، استانی، ملی و واحدهای توزیعی از مهترین مزایای مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی عنوان شده است.